Drie weken om nooit te vergeten - Reisverslag uit Utilá, Honduras van Ilja Noltee - WaarBenJij.nu Drie weken om nooit te vergeten - Reisverslag uit Utilá, Honduras van Ilja Noltee - WaarBenJij.nu

Drie weken om nooit te vergeten

Door: Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja

01 April 2014 | Honduras, Utilá

De tijd vliegt! Inmiddels heb ik alweer heel wat stempels in mijn paspoort erbij gekregen.... Vanuit Playa del Carmen maakte ik mijn reis, met een tussenstop in Tulum, naar Belize. De grenscontrole van Mexico naar Belize was voornamelijk bizar en ik was dan ook een tikkeltje nerveus. Je weet dat je niets illegaals meesmokkelt ofzo, maar toch krijg je er de kriebels van.... Ik reisde met een nactbus van ADO, de grootste busagency van Mexico. Rond 4 uur 's nachts arriveerden we bij de grens en werden we wakker gemaakt. We moesten allemaal de bus uit en in een rij voor een hokje staan, waar 2 bewakers met geweren je van top tot teen bekeken. Alle mensen voor mij gingen in groepjes naar binnen, maar ik reis alleen, dus dat betekent ook alleen het hokje in.... Een dikke goedlachse Mexicaan zat in uniform achter een klein bureautje. Hij controleerde mijn paspoort, probeerde mij met veel gelach te overtuigen dat alles ok was, ik moest alleen even betalen.... Haha, ja nu snap ik waarom de man zo lacht! Zo wil ik mijn zakken ook wel vullen :-) Eenmaal 25 USdollar lichter ging aan de andere kant van het huisje de deur open en mocht ik naar buiten. Hup de bus weer in, nu naar de grenscontrole van Belize... Daar moesten we gelukkig niet nog een keer te betalen, maar wel weer de bus uit, inclusief alle bagage. Zo, inmiddels zo'n 2,5 uur later zitten we weer in de bus en rijden we dan eindelijk fullspeed richting Belize City. Hier aangekomen neem ik de ferry naar het eiland Caye Cauker. Hier verblijf ik 3 nachten, het eiland is erg gezellig, beetje Jamaica style, met als motto: go slow. En dat doe ik dan ook. Veel meer dan verdwalen tijdens een lange wandeling rondom het eiland heb ik hier niet gedaan. Mijn oog viel op een zeiltour van 3 dagen, 2 nachten, van Caye Cauker naar Placencia (op het vaste land van Belize). Ik besluit de tour te boeken en de dagen erop geniet ik van het geluid van de zee, af en toe wat reggae music en van de gezellige groep mensen waar ik deze tocht mee doe. We stoppen bij verschillende snorkelspots en de mannen vangen lekkere visjes voor het avondeten tijdens het varen. Onze eerste overnachting is op een klein onbewoond eilandje, met een prachtig wit zandstrand en een aantal palmbomen. Zelf maak ik al snel vrienden met 3 Zweedse meisjes en 2 Australische jongens. Zo zetten we samen ons tentenkampje op en genieten van een rumcola bij een ondergaande zon. Heel veel romantischer kan het niet.... De volgende dag varen we weer verder en de groep wordt steeds hechter, super gezellig! De tweede nacht slapen we op een eilandje dat bewoond wordt en waar dan ook een bar is. We bouwen een kampvuur en zingen, dansen, lachen en drinken.... Hmmmm eentje teveel misschien..... De volgende dag voel ik me dan ook iets minder fijn, maar gelukkig arriveren we einde middag in Placencia, waar ik samen met de australische boys, Justin en James een klein huisje huur. Zij verblijven hier helaas maar 1 nacht en ik heb er al 2 vooruit betaald.... De volgende dag zwaai ik ze uit bij de watertaxi, zij maken hun weg naar Bay Islands, Honduras. En toen was ik weer alleen.... :-( Ik krijg al snel spijt dat ik niet met ze ben meegegaan en besluit dan ook de volgende dag dezelfde route af te leggen en ze achterna te gaan. Via facebook houden we contact, dus dat moet goed komen! Stiekem heeft die romantische zeiltocht toch wel indruk gemaakt. Ik neem net als de mannen de dag ervoor, de watertaxi, vervolgens de bus, krijg wederom een nieuwe stempel bij een grenscontrole, omdat ik Belize verlaat en neem de boot naar Guatemala. Hier verblijf ik 1 nacht in het plaatsje Livingston. Bij het hotel regel ik een transfer van Livingston direct naar La Ceiba, Honduras, waarvandaan het nog maar 1 uurtje naar Bay Islands zal zijn. Ik moet om 6 uur bij het haventje zijn en naar Roberto vragen. En daar sta je dan met je goede gedrag om kwart voor 6, helaas geen Roberto te bekennen... Om 6 uur was de man er nog niet, maar ik was er inmiddes wel achter gekomen dat er een speedboat ging om 6:30 uur naar Puerto Barrios, waarvandaan ik dan verder zou kunnen reizen naar La Ceiba in Honduras. Mijn backpack werd voorop de boot gegooid en ik kreeg een plekje ergens in het midden, tussen de gespierde armen van een grote Guatemaletaan? en de harige oksels van mijn niet al te goed gehumeurde buurvrouw met een krijsende baby op haar schoot. Dit wordt leuk.... Mijn oog valt op de 2 blanken in het bootje en ik spreek hen dan ook direct aan bij aankomst in Puerto Barrios. Het blijkt dat ook zij naar Utila, Bay Islands in Honduras willen en dus ook een transfer nodig hebben naar La Ceiba. Met zijn drietjes weten we een transfer te regelen naar San Pedro Sula, een van de gevaarlijkste steden ter wereld..... Lijkt me fijn, laten we dat doen. Kan wel wat adrenaline gebruikem :-S Nadat we eveneens een grenscontrole hebben gehad, wederom de portemonnee hebben moeten trekken en van de ene taxi naar de andere taxi zijn verhuisd, komen we uiteindelijk aan in San Pedro Sula, Honduras. Het is een mooie rit, de natuur is werkelijk prachtig, grote groene bergen en kleine riviertjes die tussen de palmbomen stromen. We worden gedropt bij het busstation en hebben vrijwel direct aansluiting op de bus naar La Ceiba. So far so good. In La Ceiba moeten we zo'n 2 uur wachten op de ferry naar Utila, maar we zijn in ieder geval op tijd, gekukkig, want hij gaat maar 2 keer op een dag en dit is de laatste voor vandaag! Na zo'n 10 uur reizen komen we dan eindelijk aan op Utila, Bay Islands, Honduras. We worden opgewacht door vele duikscholen die ons allemaal graag willen leren duiken, maar wij gaan direct voor Utila Dive Centre, de duikschool waar mijn Australische vriendjes zich ook hebben aangemeld. Eenmaal aangekomen bij UDC wordt in koor geroepen: 'Which one of you is Ilja?!' 'That woud be me!' Blijkt dat James hen heeft verteld dat ik die dag aan zou komen en hij zat beneden in de klas, waar ik gelukkig ook bij zou worden geplaatst! We gaan onze padi halen, het feest kan beginnen! Met een ozzie hug en een kus zijn we allemaal weer herenigd :-) De volgende dag krijgen we eerst een hele hoop video's te zien en moeten we voornamelijk theorie in ons hoofd stampen. De volgende 4 dagen hebben we ons theorie examen, doen we oefenduiken op een diepte van 1 en 2 meter en gaan we uiteidelijk de oceaan op waar we duiken maken tot 18 meter. Het was een waanzinnige ervaring, maar we hebben het gehaald! Officieel open water divers met onze padi in the pocket! Kleurrijke vissen, een eagle sting ray, een grote aal, een zeespin en vele andere zeemonstertjes kwamen op ooghoogte aan ons voorbij. Erg bijzonder! Tussen het duiken door gaan we naar het strand, genieten van de zon, drinken we overheerlijke fruitshakes en worden we een klein beetje verliefd :-p Ik had immers beloofd niet met een Gaucho thuis te komen, dus dan maar een Australier, ligt veel beter op de route, haha! Helaas is mijn vakantievriendje vanmorgen samen met zijn maatje vertrokken naar Guatemala. Ik ben meer van het gemak en heb gekozen voor het vliegtuig, morgenochtend vlieg ik eerst om 6:20 uur naar La Ceiba, van daaruit heb ik mijn volgende vlucht naar San Pedro Sula en dan nog een derde vlucht naar Guatemala City. In totaal gaat me dit zo'n 6 uur kosten, als alles volgens plan gaat tenminste. De mannen heb ik inmiddels gesproken en zijn nog in Honduras, vlakbij de grens met Guatemala, zij zullen daar een overnachting hebben en in totaal een reistijd van zo'n 16 uur.... Tja, dan maar wat extra centjes, maar dan hoef ik in ieder geval niet zo lang in een stinkbus :-) Mijn plan is om de komende dagen in Antigua te verblijven en van daaruit een dagexcursie te doen naar Tikal, dan vlieg ik uiteindelijk vrijdagmiddag 4 april van Guatemala City naar Cancun en de volgende dag van Cancun naar Panama! Zo, dat was zo'n 3 weken reizen in 2 A4'tjes... Ik ben weer alleen en dat wordt weer even wennen! Nu eerst maar eens een gezonde maaltijd scoren, heb een heel leuk vegetarisch restaurant ontdekt! Afgelopen dagen was het voornamelijk mannenvoedsel. Dat is dan wel weer fijn, me, myself and I en die willen groenten!!

  • 01 April 2014 - 05:03

    Sanne:

    Wat een leuke verhalen! Vind zo knap dat je dit alleen doet, echt respect! Ik had me allang aan de mannen vadt geklemd en alleen nog maar verder gereisd met hun.

    Ik blijf je volgen! Veel plezier nog. X

  • 01 April 2014 - 09:38

    Rosa:

    he illie! gelukkig is het weer hier ook fantastisch en staat alles in de bloei, anders zou ik jaloers op je zijn, met je groene bergen en riviertjes en ozzies, haha! heerlijk dat je zo aan het genieten bent en van de ene kant naar de andere hopt! keep up the good work mate!

  • 01 April 2014 - 10:29

    Louise :

    Goedemorgen wat heb je alweer een hoop beleeft zeg leuk hoor enne ook geen Australiër hoor hier zijn mannen genoeg hihi wat goed he van dat duiken super, ik doe het je niet na zou wel om een hoekje willen kijken je bent nu alweer een maand onderweg wat gaat het snel zeg en al zoveel gezien vind het echt heel leuk voor je nog heel veel pret en plezier Groetjes en een dikke knuffel x Louise


  • 01 April 2014 - 20:04

    Oma:

    lieve ilja. Wat een belevenissen zal welindruk op je gemaakt hebben.
    Ik ben erg benieuwd wat je in panama gaat doen. Het kanaal is erg indrukwekkend om te zien hoe
    of het daar toegaat. Ga je nog naar de San Blas eilanden?
    Ik hoor het nog wel en wens je nog vele fijne avonturen. Dikke kus van Oma.

  • 01 April 2014 - 20:29

    Marjolein:

    Lieve Ilja,
    Niet normaal, wat heb je vier prachtige mooie en indrukwekkende weken meegemaakt!!!
    Het duizelt mij gewoon, ik geniet op afstand van je heerlijke verhalen.
    Ook al heb ik je al vaak gesproken en op Skype gezien, wanneer je iets leest drinkt het toch meer tot mij door .Genieten is het belangrijkste en dat is nu net wat jij doet, HEERLIJK!!!
    Ik hoop dat je weer veilig aankomt vandaag, hele dikke kus mama

  • 02 April 2014 - 10:06

    Jelle:

    Irritant mooie verhalen!

  • 02 April 2014 - 17:55

    Marjolein:

    Lieve Ilja,
    Wat heb jij in zo'n korte tijd al beleefd. Wel griezelig al die rare controles bij de grens.
    Wat een belevenis om te kunnen duiken. Ben jaloers! Je foto's zijn hartstikke leuk. Kunnen we er ook een beetje van genieten.Ik heb ze al vaak bekeken. Als je thuis bent kan je over al je belevenissen wel een boek schrijven. Wat maak jij veel mee. Geniet er van en ik ga vandaag weer in de atlas kijken waar je allemaal ben geweest.

    Groetjes van je tante

  • 03 April 2014 - 12:35

    Marg:

    Zo lieve Ilja, eindelijk eens een berichtje van mij zodat je weet dat ik je niet vergeten ben! Verhalen door gelezen, foto's bekeken en video's afgedraaid! Mijn hemel wat een werk heb je al gedaan in 3 weken! Het is nu al giga wat je meemaakt, ben zeer benieuwd naar het vervolg! Dit neemt niemand je meer af meissie, geniet en blijf genieten! Wat een gedoe om zo'n duikdiploma te bemachtigen, was je al niet deskundig genoeg?! Enfin, je hebt het en dat is het voornaamste, super! Verliefd worden hoort erbij ( maar dat wist jij vast al!) als het maar gezellig is en dat spreekt uit al je foto's, video's en verhalen! Ik heb reuze bewondering voor je, alles in je uppie nu, maar je redt het wel( maar dat wisten ook al!). Wel alles bewaren hoor!
    Wens je een goede voortzetting van je reis en verheug mij je volgende verhalen en aanhangsels!
    Liefs van Marg

  • 05 April 2014 - 21:47

    Ilja Noltee:

    Hey lieve Marg! Wat leuk om wat van je te horen! Ik hoop dat je een beetje hebt kunnen genieten op wintersport en tot rust gekomen bent. Mams houdt me goed op de hoogte. Ik vlieg woensdag naar Panama, weer een nieuw avontuur! Houd je sterk lieve Marg en ik zal je wel lekker vervelen met mijn verhalen haha!

    Liefs, xxx ilja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilja

06-01-2015 Het is weer tijd om in het vliegtuig te stappen! Ditmaal vertrek ik voor een jaar naar het buitenland! Eerst eens een kijkje nemen in Azië om vervolgens te landen in Australië. Het wordt wederom een waanzinnig avontuur! 03-03-2014 De komende 3 maanden reis ik door Midden-Amerika! Mijn reis start in Mexico, aan de kust bij Playa del Carmen, waar ik naar school zal gaan om een beetje Spaans te leren spreken. Vervolgens maak ik een rondreis door Mexico, Guatemala, Honduras en Belize. Vanuit Mexico vlieg ik vervolgens door naar Panama waar ik een bezoek wil brengen aan de San Blas eilanden en Bocas del Toro, van daaruit vervolg ik mijn reis naar Costa Rica, waar ik 3,5 week zal rondreizen door de prachtige natuur. Om mijn reis af te sluiten vlieg ik naar Cuba, waar ik eveneens een rondreis maak.

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 13663

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 17 Januari 2016

Azië & Australie

04 Maart 2014 - 03 Juni 2014

Midden-Amerika!

Landen bezocht: